Škoda Fabia R5 patří k nejúspěšnějším a proto také nejrozšířenějším soutěžním vozům na světě. Není divu, že v sousedním Polsku se stala doslova hitem. Prošla rukama nejznámějších polských jezdců, jako jsou Kajetan Kajetanowicz, Mikolaj Marczyk nebo Grzegorz Grzyb.
Na rychlé šotolině, na níž se v Polsku jezdí většinově, se Fabiím vždy dařilo. První vlaštovkou na dlouhé cestě se stalo vítězství na Rajdu Polskim v roce 2015, kdy Fabia R5 dosáhla svého prvního vítězství v mistrovství světa. Tehdy s ní vyhrál Esapekka Lappi před týmovým kolegou Pontusem Tidemandem. Konkurence skončila až za nimi s velkou ztrátou. Od té doby si škodovky pravidelně podmaňovaly nejen největší polskou soutěž, ale i menší podniky v zemi našich severních sousedů. A jejich piloti sbírali mistrovské tituly. V roce 2017 se stal národním mistrem Filip Nivette, o rok později se z titulu radoval Grzegorz Grzyb a v roce 2019 poprvé slavil Mikolaj Marczyk. Ten si stejný úspěch zopakoval v sezoně 2021, kdy triumfoval s novější verzí Fabia R5 evo.
Popularita soutěžních Fabií v Polsku vedla dokonce k tomu, že si je tam začali stavět sami. Varšavská firma Evolve Motorsport přišla s vlastní kreací na bázi Fabie R5, která odpovídá regulím pro národní třídu Open N. V jejích útrobách pracuje turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec typu boxer ze Subaru Impreza WRX STi s restriktorem pro někdejší skupinu N. Převodovku dodal osvědčený specialista na závodní komponenty – firma KAPS. K dispozici je buď šestistupňová sekvenční, nebo pětistupňová bezsynchronní (tzv. dog box). K dispozici je aktivní mezinápravový diferenciál a podvozek nastavitelný ve 3 úrovních. Alternativně lze zvolit jiný motor, například z Mitsubishi Lancer Evo X. Tahle polská Fabia na první pohled vypadá téměř stejně jako originální Fabia R5 a je i podobně rychlá. Kromě soutěží ji lze použít například v rallycrossu či závodech do vrchu.
Polsko je prostě zemí Fabiím zaslíbenou. Řada tamních jezdců a týmů jim zůstává věrna dlouhé roky, ale i mnoho Čechů tam s nimi často závodí nebo alespoň testuje. Pravidelně se do Polska vydává třeba Erik Cais, nejednou se s tamními šotolinami popasoval Filip Mareš a v minulosti nechyběl ani Jan Kopecký. Právě po jejich stopách se vydáváme ve třetím dílu Škoda eRally Cupu 2023.
Nezapomeňte, že na absolvování Polské eRally máte čas do 24.11.!