Druhá soutěž závěrečného turnaje Škoda eRally Cupu zavedla hráče na jihoamerický kontinent, konkrétně do argentinské provincie Catamarca. Právě zde se nacházejí jedny z nejvýše položených rychlostních zkoušek v kalendáři světových rally včetně legendární zkoušky El Condor.
Na start těchto velmi náročných rychlostek se nakonec postavilo pouhých 88 posádek. Jak jsou tyto zkoušky obtížné, ukazuje fakt, že cíl jich nakonec viděla pouhá polovina. Do úvodního měřeného testu vstoupil nejlépe vítěz předchozí soutěže Ján Kundlák a zdálo se, že bude pokračovat na vítězné vlně. Ale již následující zkoušky ukázaly, že jeho soupeři mu nedají nic zadarmo. Kundlák tak na zbývajících testech nestačil na Luďka Lušovského a Davida Dorňáka, kteří je dokázali vyhrát. Před Kundláka se podařilo dostat i Petrovi Bugyíkovi a tempo s těmito borci držel i pátý Jan Karabina. Zbytek pole v čele s Vladimírem Barvíkem pak po první etapě ztrácel už více než půl minuty na vedoucího Lušovského.
V průběhu druhé etapy si nejvíce vítězství připsal David Dorňák, když získal dva triumfy. Po jednom zaznamenali Jan Karabina a Ján Kundlák. Nicméně rozdíly v časech na jednotlivých testech byly minimální, a tak i po 8. rychlostní zkoušce držel vedení Luděk Lušovský pronásledovaný Davidem Dorňákem, Janem Karabinou a Jánem Kundlákem. Naopak Petr Bugyík tempo neudržel a začal se pomalu propadat.
Ve třetí etapě se čekalo velké drama. Že tomu tak skutečně bude, ukázala hned první rychlostka, kdy se rozdíl mezi vedoucím Lušovským a druhým Dorňákem snížil na rozdíl pouhých tří desetin. Hned v následující zkoušce Lušovský poprvé zaváhal a ke konci RZ měl defekt, který ho stál drahocenné vteřinky, a své místo musel přepustit Dorňákovi. Lušovský odjel 11. zkoušku na jistotu a toho využil Jan Karabina, který vyhrál a posunul se na druhé místo 6 vteřin za vedoucího Dorňáka. Před posledním testem bylo tak pořadí na čele Dorňák, Karabina (+6,4 s) a Lušovský (+6,6 s). Lušovský vše vsadil na finální rychlostní zkoušku, kterou dokázal vyhrát o neuvěřitelných 246 tisícin právě před druhým Janem Karabinou. To nakonec znamenalo, že si vzal své druhé místo zpět o pouhé 4 tisíciny sekundy. Neuvěřitelná bitva! David Dorňák zajel poslední rychlostní zkoušku na jistotu, což mu stačilo na to, aby celou rally vyhrál s náskokem pouhých 2,5 s. “Argentina je asi můj nejméně oblíbený stát a vůbec jsem se na tento závod netěšil. Testy 1 a 3 se mi dost povedly, na 2. a 4. jsem lehce dostával, ale chtěl jsem hlavně dojet. Nakonec jsem si dal za cíl porazit Luďka, a to se mi hlavně díky jeho chybě na 10. RZ podařilo. Je z toho skvělé vítězství,” radoval se v cíli soutěže šťastný David Dorňák.
A jak viděl soutěž Luděk Lušovský? “Do závodu jsem vyrazil s cílem jet co nejrychleji, ale bez rizika. V hlavě jsem to nazval jet na jisté brzdy a rychlé výjezdy. Hlavně ať nejsem nikde dlouhý a nejdu do skály. Vše jsem do puntíku plnil až do 10. erzety, kdy mě vyjetá kolej hodila ke skále a lehký kontakt zapříčinil defekt levé zadní pneumatiky a hodiny. Naštěstí to bylo kousek před cílem a ztráta oproti tréninku byla jen 5 sekund. Jedenáctou erzetu jsem odjel na jistotu s cílem nepoškodit vůz a naplno jet až závěrečnou Powerstage. To se mi nakonec podařilo a vyhrál ji. Trochu mě mrzí ten defekt, protože na 1. místo mi nakonec chyběly jen 2 vteřiny. Body jsou ale skvělé a já se soustředím jen na postup do finále a ne na jednotlivé úspěchy.”
V cíli jsme vyzpovídali i celkově třetího Jana Karabinu. “Plán je jezdit konzistentně a bezpečně v top 5 a dostat se do finále. Jedinou první RZ jsem znal dobře a dovolil si na ní jet rychle, ale bohužel chyba v posledním úseku mě stála 4 vteřiny. Tak jsem si řekl, že zvolním, abych nedostal někde terminal damage, protože na první dva kluky nemám. Od přezutí gum jsem ale začal chápat, jak se má jezdit. Postupně jsem zrychloval a měl podobné tempo jako kluci přede mnou. Když jsem viděl na druhém přezutí, že nemám tak velkou ztrátu, zkusil jsem víc potrénovat a trochu zariskovat, abych zrychlil a vyhrál. Bohužel se tam vždy vloudila nějaká malá chybka uprostřed trati, která mě právě stála drahocenné vteřinky. Z tréninku jsem věděl, že musím poslední RZ musím zajet perfektně, abych uhájil druhé místo. Bohužel nervy sehrály určitou roli a já nezajel tak, jak bych potřeboval. I malé chybičky v průběhu celého závodu hrály velkou roli a já jich prostě udělal hodně.”
Zbytek startovního pole zůstal ve stínu této trojice borců, ale to neznamená, že neodvedli skvělý výkon. Ján Kundlák jejich tempu nestačil a zbyla na něj nepopulární bramborová medaile. Na výkony z první etapy nedokázal už navázat ani Petr Bugyík a svou virtuální Fabii dovezl do cíle na pátém místě. Skvělý výkon předvedl Vladimír Barvík, jenž dokončil na pěkném 6. místě, na kterém se dokázal držet celou soutěž. Osmičku borců uzavřeli Karel Šmehlík a Tomáš Štefanec.
Z Jižní Ameriky se závodníci přesunou na velmi rychlé zkoušky situované kolem Mazurských jezer. Jak jistě víte, další soutěží bude Polská rally, která startuje už tuto středu v 10:00.
Celkové výsledky argentinské eRally naleznete zde. Na přůběžné pořadí se můžete podívat zde.