Spanilá jízda třiadvacetiletého pilota z Oder v erally turnaji OCTAVIA RS iV Trophy pokračovala i na klimaticky náročné eRally Austrálie. Lukáše Matěju nezaskočily ani nečekané dešťové přeháňky a stejně jako na první soutěži v Monte Carlu dokázal u protinožců vyhrát všechny rychlostní zkoušky. Sledujeme celkového vítěze prvního turnaje nového esport seriálu ŠKODA eRally Cup?
Boj o život připomínaly některé okamžiky druhé soutěže pětidílného turnaje, ve kterém se hraje o tříměsíční zápůjčku vozu ŠKODA OCTAVIA RS iV. Australská soutěž je známá nejen svým rychlým povrchem, ale také hrozbou proměnlivého počasí. Strašák v podobě nečekaného deště hráče potrápil i tentokrát. Náročnost podmínek dokládá fakt, že z 312 startujících dojelo do cíle 147 hráčů. Ti, kteří nedokončili, většinou doplatili na fatální poškození vozů způsobené výletem mimo trať v rychlých pasážích australské rally. Na jezdce čekalo celkem 112 ostrých kilometrů a to ve dne i v noci. Po dvou třetinách v naprostém suchu přišel déšť a zbytek soutěže se jel za mokra.
Chybě se nakonec nevyvaroval ani vítěz soutěže. “Hned na začátku se mi podařilo vybudovat si 19sekundový náskok, takže jsem mohl trochu zvolnit, abych nemusel riskovat jízdou na limitu. S ubráním plynu ale asi došlo i ke ztrátě koncentrace, protože ve čtvrté RZ jsem dostal hodiny a ztratil šest sekund. Moje ŠKODA FABIA naštěstí neutrpěla žádné poškození, takže zkoušku jsem dokončil a dokonce jsem ji i vyhrál,” komentuje svůj jediný dramatický okamžik Lukáš Matěja, který i v Austrálii těžil ze znalosti rychlostních zkoušek a dobrého nastavení své virtuální fábie. Je jisté, že pro ostatní účastníky turnaje bude tento jediný český zástupce ve světovém finále DiRTu velmi tvrdým oříškem.
“Šotolinový povrch prokládaný krátkými asfaltovými úseky přinesl při australské rally vyšší rychlostní průměry než na zledovatělých silničkách nad Monte Carlem. V praxi to znamenalo vyšší riziko havárie s nevratným poškozením vozu. Místní druh do ruda zbarvené šotoliny je klouzavý jako led a překvapil i zkušené jezdce. Vítěz se vyvaroval zbytečných chyb, navíc zvolil doboru strategii s ohledem na volbu pneumatik,” komentuje průběh australské rally Martin Viďourek, vedoucí pořadatelského týmu série ŠKODA eRally Cup, pod který turnaj OCTAVIA RS iV Trophy 2020/2021 spadá.
Jako druhý dovezl do cíle svojí er-pětkovou fábii David Dorňák, který s časem 1h 2m 24s zaostal za vítězem takřka o dvě minuty. Také David dobře zná australské rychlostky. Tentokrát se mu ale nepodařilo nalézt zcela optimální nastavení vozu, kdy mírně ztrácel vinou chybného odstupňování převodovky. “Měl jsem pohodlný náskok na pilota za mnou. Ale nahánět Lukáše nemělo smysl, tak jsem se mohl v klidu soustředit na svou jízdu bez chyb. Můj cíl je dojíždět na bedně, což se zatím daří, takže jsem spokojený,” shrnuje soutěž průběžně druhý muž turnaje OCTAVIA RS iV Trophy. Na třetí pozici s výslednou ztrátou na vítěze 2m19s dojel Jan Karabina. Ten sice v první erzetě zaváhal a zajel až devátý čas. V dalších RZ ale zatáhnul a po páté zkoušce okupoval třetí pozici, kterou udržel až do cíle. První 4 hráči v cíli Australské rally hrají na PC. Nejlepším hráčem na jiné platformě než je PC, byl na pátem místě Luďek Lušovský, který se turnaje účastní na PS4. Nejrychlejším slovenským hráčem se stal Martin Stoklas, kterému patřila v cíli sedmá pozice.
S další soutěží turnaje podporovaného značkou ŠKODA se závodníci přesunou na zakroucené, ale přesto extrémně rychlé asfaltky v horkém Španělsku. “Uvidíme, jak se s náročností této legendární soutěže, na které se v minulosti dařilo i Honzovi Kopeckému za volantem skutečných mladoboleslavských závoďáků, bude dařit účastníkům našeho turnaje. Těm všem bych chtěl znovu připomenout, že i oni musí do soutěže nastoupit s vozem ŠKODA, v našem případě konkrétně se speciálem FABIA R5. V opačném případě se jejich výsledek nemůže dle vypsaných pravidel započítávat do hodnocení turnaje,” dodává Martin Viďourek.
Celkové výsledky eRally Austrálie naleznete zde. Na přůběžné pořadí pod dvou odjetých soutěží se můžete podívat zde.
Onboard video Lukáše Matěji na poslední rychlostní zkoušce