Základní část esport turnaje OCTAVIA RS iV Trophy 2020/201 je odjeta. Po pěti světových erally vykrystalizovala jasná osmička hráčů, kteří se zúčastní živého finálového turnaje. Ten se měl původně odehrát 13.3. v Mladé Boleslavi, ale kvůli aktuálním koronavirovým opatřením se napjatě očekávaný live event přesouvá na duben. Nové datum bude ohlášeno později s ohledem na vývoj situace. Lukáš Matěja a spol. mají tedy delší čas na přípravu.
S trochou nadsázky by se dalo konstatovat, že v Česku aktuálně panují dvě jistoty. Tou první je, že životy nás všech řídí pandemie koronaviru. Tou druhou je fakt, že nejrychlejším pilotem virtuálního speciálu ŠKODA FABIA v soutěžích turnaje OCTAVIA RS iV Trophy je Lukáš Matěja. Rodák z moravskoslezských Oder kraloval i v Řecku a stal se tak vítězem všech pěti soutěží základní části turnaje! Vidina jistého postupu do finále dovolila třiadvacetiletému hráči zvolnit tempo, takže na šotolinových silničkách plných zrádných kamenů tentokrát nevyhrál všechny RZ.
“Zaměřil jsem se především na úvodní tři rychlostní zkoušky, které byly dlouhé a šlo na nich vybudovat větší náskok. To se mi povedlo, takže v další části soutěže už nebylo nutné tolik spěchat a riskovat výpadek. Těším se na finále. Každý bude chtít můj skalp, takže si zazávodíme,” komentuje svoji dosavadní cestu turnajem Lukáš Matěja.
Druhý nejrychlejší čas si ve dvanácti rychlostních zkouškách řecké rally připsal Jan Karabina. Ten si při tréninku dal za cíl porazit hlavně Davida Dorňáka, který zajížděl o vteřinky lepší časy. To se nakonec podařilo o dvě sekundy a bylo to drama. “Do první části soutěže jsem nasadil gumy s měkkou směsí s tím, že budu muset na prvních 3 zkouškách zatáhnout, abych následně mohl zvolnit v další erzetě kvůli nižší přilnavosti již dost zničených pneumatik. Bohužel na čtvrté zkoušce přišla lehká chybička, která mě stála cca 5 vteřin a sestup až na 11. pozici. Následoval servis, lehké opravy a nástup do druhé části soutěže, která mi naštěstí hodně sedla, a tak jsem ztrátu stáhnul a znovu se vrátil na druhé místo,” popisuje Jan Karabina. Před cílem ho potkalo ještě jedno drobné zaškobrtnutí o kámen, takže musel ještě jednou stahovat a bojovat o návrat na stříbrnou pozici.
Třetí Fabia v cíli patří již zmíněnému Davidu Dorňákovi. Tomu se řecké zkoušky moc nelíbí a není si na nich tak jistý jako jinde. Proto se do tréninku pustil hned po skončení předešlého podniku ve Finsku. Když vyjel do ostrého průjezdu, po pár “erzetách” viděl, že se jeho časy příliš neliší od tréninku, a potvrdil si tak svoji formu. Jen s pár drobnými chybami absolvoval první dvě etapy soutěže a ve druhém servisu začalo laborování, jakou směs zvolit do poslední sekce. Věděl, že na konci bude Powerstage a proto zvolil střední směs, aby mu na ní zbyl dostatek vzorku a měl tak slušnou přilnavost. Tato strategie se bohužel ukázala jako špatná, proti tréninku s měkkou směsí zajížděl časy o 6 – 9 sekund pomalejší. Vsadil tak vše na Powerstage, kde se mu až skoro do cíle dařilo držet krok s vedoucím Matějou, ale při nájezdu do poslední zatáčky před časovou fotobuňkou se nechal unést vidinou vítězství a na výjezdu se podíval zlehka mezi diváky. Následovala penalizace a než znovu rozjel svůj vůz a projel cílem, utekly další drahocenné vteřinky.
Na čtvrté pozici soutěž dokončil Luděk Lušovský, který podle svých slov měl po celou dobu turnaje čas na trénink pouze na dvě soutěže – a to Monte Carlo a Řecko. V obou soutěžích to měl rozjeté na pódiové umístění, ale v Monte mu to překazily dva defekty, jejichž oprava ho stála drahocenný čas. Chtěl si tak spravit chuť aspoň v Řecku. Zřejmě by se mu to povedlo nebýt bugu ve hře, který ho poslal na střechu, a následné 30sekundové ztráty. Jelikož ho v cíli od druhého místa dělilo jen 15 s, je jisté, že o svůj pohár přišel dost nešťastným způsobem. Do poslední sekce zvolil stejnou směs jako Dorňák a chtěl také využít lepší přilnavosti na Powerstage. To se mu na rozdíl od Davida povedlo a Powerstage vyhrál, čímž ukradl cenné body Matějovi. Luděk se stal dalším jezdcem se zajištěným postupem do finále. Budeme mu držet palce, aby našel potřebný čas k tréninku.
Základní část turnaje, která měla za úkol vybrat osmičku hráčů pro živé finále, je za námi. “Po celou dobu turnaje jsme byli svědky velmi kvalitního sportu. Samozřejmě nejde přehlédnout dominantní výkony Lukáše Matěji, který ukázal, jak velkým talentem je. Potvrdí to i v živém finále? Můžeme se těšit na velké vyvrcholení. Za celý tým ŠKODA eRally Cupu doufám, že se brzy dozvíme nové datum, kdy se rozhodující bitva o Octavii RS iV uskuteční,” shrnul základní část turnaje vedoucí jeho pořadatelského sboru Martin Viďourek. Stále platí, že cílem je uspořádat event, na který se všichni finalisté, mezi nimiž je i Martin Stoklas ze Slovenska, bez problémů dostanou a osobně si užijou jeho emotivní atmosféru. Tak snad se to brzy podaří… Sledujte i nadále tento web a FB profil ŠKODA eRally Cup.
Onboard video Luďka Lušovského z celé řecké eRally