Na start čtvrtého podniku pětidílného turnaje OCTAVIA RS iV Trophy se postavilo 232 pilotů virtuálních soutěžních speciálů ŠKODA FABIA. S nástrahami extrémně rychlých šotolinových tratí eRally Finsko se vyrovnalo pouze 104 jezdců. Vítězem se počtvrté v řadě stal Lukáš Matěja. Rodák z Oder ale v turnaji poprvé nevyhrál všechny rychlostní zkoušky a ukázal. že i stroj na vítězství umí dělat chyby.
Finsko je drsná soutěž, kde se ukáží opravdové kvality jezdce. Alfou a omegou je správné nastavení podvozku a hlavně znalost tratí. Mnohokrát posíláte auto ve smyku na skok a musíte přesně vědět, kam vede další úsek – jinak skončíte v kotrmelcích mezi stromy. Nic z toho nepotkalo Lukáše Matěju, který si dojel pro další vítězství. Tentokrát to ale poprvé nebylo se zcela čistým štítem. Kvůli jezdecké chybě Lukáš nejenom že nevyhrál všechny zkoušky soutěže, ale rodák z moravskoslezských Oder dokonce musel stahovat i poměrně velkou časovou ztrátu.
První tři rychlostky šly podle plánu a Lukáš si budoval náskok. Hladký průběh ale zkušeného pilota, který se dvakrát podíval i na světové finále DiRT 2.0, takříkajíc uspal a hned na začátku čtvrté zkoušky udělal jezdeckou chybu. V rychlé pasáži si příliš najel na vnitřní okraj zatáčky a ten ho vyslal dveřmi napřed směr les. Odnesla to levá zadní pneumatika a celý incident stál Lukáše nejen náskok v průběžném hodnocení soutěže, ale nechtěně si nadělil i ztrátu 49s na v tu chvíli prvního Davida Dorňáka. To znamenalo propad až na jedenáctou pozici a Lukáš měl před sebou těžký boj! Naštěstí pro něho následoval vytoužený servis, kde dali mechanici pochroumanou fabii do pořádku a Lukáš se mohl vrhnout zpět do boje. A netrvalo to dlouho, přesněji do osmého testu a Lukáš byl na druhém místě. Ale stále mu chybělo 24 vteřin na vedoucího Davida Dorňáka. K obratu došlo za tři další zkoušky, a do té poslední již Lukáš Matěja nastupoval s 9ti sekundovým náskokem v čele soutěže, kterou následně dokončil jako vítěz.
Druhý skončil vizovický David Dorňák, který začíná ukazovat svojí formu a zajíždí pěkné časy. Jak sám říká, Finsko patří mezi jeho oblíbené soutěže, ale i tak věnoval tréninku a nastavení vozu víc než týden času a podle toho to také dopadlo. Do první zkoušky nastoupil tento učitel a tenisový trenér ještě vlažným tempem, ale jakmile si potvrdil správnost nastavení vozu a začal mu důvěřovat na 100%, tak zrychlil a jel velmi vysokým tempem. Po čtvrté zkoušce byl po chybě Matěji dokonce první v pořadí. Bohužel mu toto tempo vydrželo pouze do osmé erzety. Ke konci testu zvolil špatnou stopu při nájezdu na horizont a ten ho na vytočený pátý rychlostní stupeň, v rychlosti okolo 180 km/h, vyslal do hromady dřeva vedle trati. Naštěstí se vozu nic závažnějšího nestalo a David tak mohl pokračovat dál bez výraznějšího zpomalení. Chyba ovšem trošku rozhodila koncentraci jezdce a ve zbytku soutěže tak přišly ještě dvoje hodiny. Bohužel ho tato chyba stála zřejmě první místo v cíli, ale i tak odchází se svým výsledkem nadmíru spokojen a Finsko považuje za nejtěžší soutěž turnaje. Ztráta pouhých 20s za vítězem zaslouží klobouk dolů.
Na třetím místě protnul cílovou pásku Vojtěch Kulda. Jezdec s přezdívkou KULI do soutěže nastupoval s nevalným očekáváním a jel hlavně tak, aby si jízdu užil. Do tréninku a vytvoření setupu pro svoji fabii také investoval patřičný čas. Jeho předchozí zkušenosti totiž končily mimo trať, většinou po chybě na nějakém horizontu a samozřejmě vždy ve vysoké rychlosti… A tomu se tentokrát chtěl KULI vyhnout. I tak ale v průběhu soutěže dělal drobné chyby, které vyvrcholily osmým testem – výletem mimo trať a defektem levé zadní pneumatiky. Naštěstí to nebylo daleko od cíle a tak výsledná ztráta nebyla tak veliká. Další defekt přišel ještě v poslední zkoušce, ale tento problém již Vojtu Kuldu z třetího místa nesesadil.
Čtvrté místo v cíli patří Luďkovi Lušovskému. Ten do soutěže vstoupil sedmým časem na první rychlostní zkoušce. Pak chytil svoje tempo a stahoval drahocenné vteřinky na soupeře. Vše se dařilo až do deváté erzety, kdy došlo k poškození zavěšení jeho vozu a jeho tempo tak musel trošku snížit a být opatrnější. “Nutno zmínit, že Luděk nejen tvoří setup pro svůj vůz, ale dává ho volně k dispozici k nahlédnutí i ostatním. Volně tak poskytuje svoje pracně získané know-how, což se jen tak nevidí. Proto klobouk dolů,” komentuje počínání Luďka Lušovského šéf organizačního týmu turnaje OCTAVIA RS iV Tropy Martin Viďourek. Náročná šotolinová soutěž se nakonec Luďkovi podařila dokončit s časem 58m 4s a výsledná ztráta na vítěze činila 1m16s.
Jako pátý projel cílovou časovou kontrolou Milan Wolf s celkovým časem 58m11s. Ten zvolil opatrnější tempo a za celou soutěž vytvořil jen dvě drobné chybičky. Byl znát styl jízdy na jistotu, auto měl po celou dobu plně pod kontrolou a to mu pomohlo se vyvarovat větších chyb, které se povedly ostatním. Říká, že kdyby ke konci soutěže trošku zariskoval, tak by byl patrně o pár stupínků výš, ale raději zvolil jízdu na jistotu a dojel si pro cenné body. Na šestém místě dorazil ostřílený závodník Vladimír Barvík. Bývalému pilotovi produkčních speciálů Lancer Evo se nepovedlo nastavit podvozek, kdy ho trápila přetáčivost vozu. Vladimír tak musel jet opatrněji a být připraven každou chvíli kontrovat nastupující smyk. To se občas nepovedlo a hned ve třetí zkoušce z toho byl defekt. Sám hodnotil soutěž jako velmi těžkou a byl rád, že se mu povedlo dovézt auto do cíle. Nejrychlejším Slovákem byl tentokrát sedmý Martin Stoklas, který výletem mimo trať doplatil na zvolené ostré tempo své jízdy.
Onboard video Lukáše Matěji z powerstage.