Esportový turnaj OCTAVIA RS iV Trophy 2020/2021 pomalu spěje do finále. Jeho 4. pokračování, které právě probíhá, je předposledním měřením sil. Začíná se rozhodovat o vítězích a poražených. Účastníci tentokrát mají před sebou legendární Finskou rally, která patří k nejrychlejším soutěžím na světě. Bohaté zkušenosti z této ikonické rally má i značka ŠKODA.
Vozy ŠKODA se ve Finsku pokoušely prorazit již dříve, ale skutečně výrazně se to povedlo až po nástupu úspěšného modelu FABIA Super 2000. V roce 2011 absolvovala finská posádka Juho Hänninen/Mikko Markkula svou první kompletní sezonu v tehdy nově vypsaném seriálu SWRC. Ačkoli v letech 2009 a 2010 pro ni byla prioritou série IRC, na Finské rally 2009 obsadili 10. místo celkově a vyhráli hodnocení třídy N4 a o rok později tamtéž triumfovali v SWRC a celkově se umístili na 9. příčce. Nebylo divu, že v sezoně 2011 na ně bylo pohlíženo jako na největší favority. Ostatně kdo jiný než Fin by měl ve Finsku vyhrát?
Finský podnik MS tehdy čítal 22 rychlostních zkoušek, rozdělených do tří etap, o celkové délce 314 měřených kilometrů. Jako tradičně se soutěž odehrávala v okolí finského univerzitního města Jyväskylä. Hänninen a Markkula nastoupili s vozem ŠKODA FABIA Super 2000, připraveným rakouskou společností Baumschlager Rallye & Racing (BRR) a startujícím pod hlavičkou týmu Red Bull ŠKODA. Vzhledem k úspěchům v předchozích soutěžích sezony 2011 byl tlak na posádku před jejím domácím podnikem pochopitelně obrovský. Na soutěž se podle odhadů přišlo podívat kolem 450 000 fanoušků.
V průběhu 1. etapy sváděl Hänninen atraktivní souboj s Estoncem Ottem Tänakem ve Fordu Fiesta, přičemž finskému jezdci patřila po prvním dnu soutěže 2. příčka průběžného hodnocení. Jako rozhodující se ukázala 2. etapa, v níž Hänninen s Markkulou vyhráli 7 rychlostních zkoušek z 8 a ujali se vedení. Tänak výletem mimo trať ztratil hodně času a Hänninen tak přišel o nejnebezpečnějšího soupeře. Ve zbývající části druhé etapy už jen navyšoval svůj náskok. Do závěrečné etapy Finské rally startovali Hänninen s Markkulou s cílem udržet vedení, přesto vyhráli další 4 rychlostní zkoušky a nakonec ovládli klasifikaci SWRC s více než dvouapůlminutovým náskokem. V absolutní klasifikaci 61. Neste Oil Rally Finland brali 10. místo.
„Bylo vzrušující řítit se na plný plyn po zdejších lesních cestách. Tohle se nikdy neomrzí,“ popisoval v cíli soutěže své pocity Juho Hänninen. „Finský podnik je podle mě esencí rally a já děkuji celému týmu za perfektně připravený vůz. Celou soutěž jsme absolvovali v rychlém tempu, ale bez většího riskování. Body, které si odtud odvážíme, budou důležité v konečném hodnocení šampionátu.“ A taky že byly… Po Finské rally se Hänninen dostal do čela průběžného pořadí SWRC o 18 bodů. Přestože na následujících dvou podnicích v Německu a ve Francii na stupně vítězů nedosáhl, díky triumfu ve Španělsku vybojoval v sezoně 2011 společně s týmem Red Bull ŠKODA titul mistra SWRC s luxusním náskokem 20 bodů.
Pokud se i vy chcete zúčastnit našeho úvodního turnaje a poměřit síly s českou a slovenskou špičkou, tak se můžete stále zaregistrovat zde
Návod na zaregistrování naleznete v našem článku https://www.skoda-erallycup.cz/jak-se-zaregistrovat-do-skoda-erally-cup/